Διασυνοριακές αγκαλιές


Άσκηση: Διασυνοριακές αγκαλιές [1]

ΠΕΡΙΛΗΨΗ/ΓΕΝΙΚΑ

Πρόκειται για μια δραστηριότητα ενεργοποίησης, κατά την οποία οι συμμετέχοντες πρέπει να περάσουν τα σύνορα,  αλλά μπορούν να το κάνουν μόνο αν αγκαλιάσουν κάποιον από την άλλη πλευρά των συνόρων.

Στόχος
  •          να δραστηριοποιηθούν και να ψυχαγωγηθούν τα μέλη της ομάδας
  •        να συνειδητοποιήσουν ότι το πέρασμα των συνόρων μπορεί να είναι πρόβλημα 
  •          εισαγωγή στο θέμα της άσκησης

Είδος δραστηριότητας: άσκηση ενεργοποίησης
Απαιτούμενος χρόνος: 30 λεπτά
Απαιτούμενος χώρος/τόπος: ευρύχωρη αίθουσα με αρκετό χώρο για να τοποθετηθούν οι καρέκλες έτσι ώστε να σχηματίζουν κύκλο.
Μέγεθος ομάδας: απεριόριστος αριθμός
Ηλιακή κατηγορία: 10+
Απαραίτητα υλικά
  •      καρέκλες
  •      χάρτινη ταινία ή σπάγκος  (για να χωρίσετε την αίθουσα σε τμήματα)
  •      αυτοκόλλητα χαρτάκια
  •      μαρκαδόροι

     
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Προετοιμασία
Χωρίστε την αίθουσα σε δύο ίσα μέρη χρησιμοποιώντας την ταινία ή τον σπάγκο. Τακτοποιήστε τις μισές καρέκλες στην μια πλευρά και τις άλλες μισές στην άλλη, ώστε να σχηματίζουν δύο καμπύλες η μία απέναντι από την άλλη. Οι καρέκλες θα πρέπει να σχηματίζουν κύκλο που χωρίζεται στη μέση με ταινία ή σπάγκο. Στο κέντρο της διαχωριστικής γραμμής αφήστε ένα ανοιχτό χώρο (πόρτα). Ζητείστε από δύο συμμετέχοντες να παίξουν εθελοντικά τους φύλακες που φρουρούν την πόρτα ή παίξτε εσείς το ρόλο αυτό. Οι καρέκλες πρέπει να είναι κατά 2 λιγότερες από τον αριθμό των συμμετεχόντων (καρέκλες για όλους εκτός από τους φύλακες).

Οδηγίες

Ζητείστε από τους συμμετέχοντες να καθίσουν στις καρέκλες (αφήνοντας ένα άτομο να στέκεται όρθιο και στις δύο πλευρές των συνόρων) και να βάλουν ένα αυτοκόλλητο στο στήθος τους. Εν συνεχεία εξηγείστε τους κανόνες:
Βήμα 1ο : Εξηγείστε τους κανόνες του παιχνιδιού:
Θα σας εξηγήσω τώρα τους κανόνες του παιχνιδιού. Θα σας διαβάσω κάποιες δηλώσεις/ανακοινώσεις. Αν συμφωνείτε με τις δηλώσεις αυτές, τότε πρέπει να σηκωθείτε και να βρείτε άλλη καρέκλα. Είναι όμως υποχρεωτικό να βρείτε μια καρέκλα στην άλλη πλευρά των συνόρων. Μπορείτε να περάσετε τα  σύνορα μόνο μέσα από την «πόρτα».
Βήμα 2ο: Κάθε φορά που τα άτομα περνάνε τα σύνορα θα σημαδεύονται από τους τελωνειακούς υπαλλήλους, πάνω στο αυτοκόλλητό τους, το οποίο θα είναι ουσιαστικά και το διαβατήριό τους.
Βήμα 3ο:  Προκειμένου να περάσει τα σύνορα κάθε συμμετέχων πρέπει να αγκαλιάσει ένα άτομο από την άλλη πλευρά, που επίσης επιθυμεί να περάσει τα σύνορα. Επιπλέον, το αγκάλιασμα θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα μόνο αν και οι δύο συμμετέχοντες συγκεντρώνουν ίσο αριθμό σφραγίδων στο διαβατήριό τους. Αν κάποιος/α δεν μπορεί να βρει ταίρι (δηλ. ένα συμμετέχοντα από την άλλη πλευρά με ίσο αριθμό σφραγίδων που χρειάζεται κι αυτός/ή να περάσει τα σύνορα) τότε πρέπει να περιμένει στα σύνορα και δεν επιτρέπεται να συμμετάσχει μέχρις ότου βρει καρέκλα στην άλλη πλευρά.
Βήμα 4ο:  Αν δείτε ότι κάποιος συμμετέχων περιμένει όρθιος πάρα πολλή ώρα (στα σύνορα ή αλλού) μπορείτε να του ζητήσετε να εγκαταλείψει το παιχνίδι. Στην περίπτωση αυτή, αφαιρείται αντίστοιχα μια καρέκλα από το παιχνίδι. Μπορείτε να περιμένετε μέχρις ότου οι περισσότεροι συμμετέχοντες εγκαταλείψουν ή μπορείτε να σταματήσετε το παιχνίδι όταν όλοι οι συμμετέχοντες έχουν περάσει τα «σύνορα» οπότε θεωρείται ότι η ομάδα έχει ενεργοποιηθεί.

Αποκωδικοποίηση και Συλλογισμός
Όταν τελειώσει το παιχνίδι, ζητείστε από τα μέλη της ομάδας να καθίσουν κάτω σχηματίζοντας κύκλο. Ρωτήστε τους αν τους άρεσε η άσκηση και κάνετε τις παρακάτω ερωτήσεις:
  •    Ήταν εύκολο να περάσετε τα σύνορα;
  •    Οι συμμετέχοντες που αποχώρησαν ένιωσαν άσχημα γι αυτό;
  •    Πως νιώσατε που δεν μπορέσατε να περάσετε τα σύνορα;
  •    Πώς αισθανθήκατε όταν σας σημάδεψαν;
  •     Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στο πέρασμα των «συνόρων» του παιχνιδιού   και το πέρασμα των εθνικών συνόρων από τη μια χώρα στην άλλη;
  •    Είναι το αγκάλιασμα συμβολική ενέργεια που χαρακτηρίζει κατά κανόνα τις σχέσεις δύο γειτονικών λαών με κοινά σύνορα;
  •    Σκεφτείτε θετικά και αρνητικά παραδείγματα διασυνοριακών σχέσεων.

    Χρήσιμες πληροφορίες


Παρακάτω αναφέρουμε παραδείγματα ανακοινώσεων/δηλώσεων που μπορείτε να κάνετε:
  •          Κάποιος που έχει κατοικίδιο
  •          Κάποιος που φοράει τζην
  •          Κάποιος που έχει αδελφό ή αδελφή
  •          Κάποιος που φοράει βυσσινί ρούχα
  •          Κάποιος που του αρέσει πολύ το παγωτό 



[1] Η άσκηση αυτή είναι από το εγχειρίδιο Εκπαίδευσης για τον Κόσμο Change your ViewToolkit Global Learning το οποίο έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Global Education Without Borders. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.glob-edu.net/en/project/global-education-without-borders/ . Σύντομα το εγχειρίδιο θα διατίθεται ηλεκτρονικά και στα ελληνικά στην ιστοσελίδα του προγράμματος.  

No comments:

Post a Comment